بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : پیدایش اولین دشمن انسان
بخش مجری کنفرانس : دشمن شناسی و مباحث ایدئولوژیک
استاد ارائه دهنده: جناب آقای محمد مهدوی
سوره مبارکه الاعراف آیه ۱۳:
- قَالَ فَاهْبِطْ مِنهْا فَمَا یَکُونُ لَکَ أَن تَتَکَبَّرَ فِیهَا فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّغِرِینَ .
سفر به سوره اعراف :
- قَالَ أَنظِرْنىِ إِلىَ یَوْمِ یُبْعَثُونَ(۱۴)
- قَالَ إِنَّکَ مِنَ الْمُنظَرِینَ(۱۵)
- قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنىِ لَأَقْعُدَنَّ لهَمْ صرِاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ(۱۶)
- ثُمَّ لاَتِیَنَّهُم مِّن بَینِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمَانهِمْ وَ عَن شَمَائلِهِمْ وَ لَا تجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ(۱۷)
- قَالَ اخْرُجْ مِنهَا مَذْءُومًا مَّدْحُورًا لَّمَن تَبِعَکَ مِنهمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنکُمْ أَجْمَعِینَ(۱۸)
از پلیدی یک موجود متکبر این است که راه اشتباه خود را اصلاح نمی کند و برای اثبات خود دست به هر کاری میزند .
سوره مبارکه اعراف آیه ۱۵ :
- قالَ إِنَّکَ مِنَ الْمُنظَرِینَ
- فرمود: «تو از مهلت داده شدگانى!»
خداوند با در خواست مهلت او موافقت می کند!
در نهج البلاغه نقل شده است :
- فَأَعْطَاهُ اللَّهُ النَّظِرَهَ اسْتِحْقَاقاً لِلسُّخْطَهِ وَ اسْتِتْمَاماً لِلْبَلِیَّهِ وَ إِنْجَازاً لِلْعِدَهِ .
- خداوند هم او را براى مستحق شدنش به خشم حق، و تمام کردن آزمایش و به انجام رسیدن وعده هایش داد.
۱٫ مهلت به سود ابلیس نیست بلکه به ضررش است :
- سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۷۸:
- «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِین».
- و کسانى که کافر شدند، گمان نکنند مهلتى که به آنان می دهیم به سودشان خواهد بود، جز این نیست که مهلتشان مىدهیم تا بر گناه خود بیفزایند، و براى آنان عذابى خوار کننده است .
۲٫ کارکرد ابلیس در دستگاه آفرینش و رشد و آزمایش و تکامل انسان :
آیات قرآن در مورد آزمایش و موجود فتنه ها برای آنکه بدانید چه کسی بهتر عمل می کند . یعنی زور آزمایی انسان با شیطان در جنگ نرم که باعث رشد انسان می شود .
۳٫ انجام وعده های الهی درمورد اجر عمل :
آیات الهی که اجر عمل کنندگان را تضمین کرده یعنی خرید مهلت به ازای اجر اعمال گذشته اش .
دو نظریه در مورد وقت معلوم :
۱٫ نظریه اول :
همان روز قیامت است .
در تفسیر البرهان از ابن بابویه از امام صادق، علیه السلام، درباره «انک من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم » نقل شده که منظور روزی است که در صور، یک نفخه دمیده می شود و ابلیس می میرد .
۲٫ نظریه دوم :
وقتی است که در علم پروردگار است اما ابلیس نمی دانست .
- در تفسیر عیاشی از امام صادق، علیه السلام، روایتی نقل شده که وهب از حضرت سؤال کرد:
- “روزی که در آیه شریفه آمده چه روزی است؟ حضرت فرمود: یا وهب آیا تو گمان می کنی آن روزی است که خدا مردم را در آن مبعوث می کند؟
- (خیر) و لکن خدای عز و جل او را مهلت می دهد تا روزی که قائم ما، علیه السلام، مبعوث شود و جلوی سر او را گرفته گردنش را می زند و آن روز، روز معلوم است .”
خط و نشان کشیدن یک موجود متکبر
سوره مبارکه اعراف آیه (۱۶) :
- قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنىِ لَأَقْعُدَنَّ لهَمْ صرِاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ :
- گفت: اکنون که مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها کمین مى کنم !
ادامه دارد …
اولین جنگ نرم ، اولین دشمن انسان (قسمت اول)