بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : ذوالقرنین در قرآن (قسمت پنجم)
بخش مجری کنفرانس : پژوهش های تاریخی
استاد ارائه دهنده : جناب آقای محمد مهدوی
کاندیدهای شخصیت ذوالقرنین ، چه کسانی هستند ؟
- ۱) با توجه به دلایل بسیاری که گفتیم این فرد یکی از اولیای خاص الهی است.
- ۲) با توجه به اینکه این ردم ( یا سد) ساخته نشده این ولی الهی زنده است.
آیات حضرت خضر(ع ) در سوره مبارکه کهف
آیات ۶۰ تا ۶۵ :
• زمانیکه موسى به دوست خود گفت: دست از جستجو برنمیدارم تا به محل تلاقى دو دریا برسم؛ هر چند مدت طولانى به راه خود ادامه دهم! (۶۰)
• (ولى) هنگامى که به محل تلاقى آن دو دریا رسیدند، ماهى خود را (که براى کاری با خود آورده بودند) فراموش کردند؛ و ماهى راه خود را در دریا پیش گرفت (و روان شد). (۶۱)
• هنگامى که از آن جا گذشتند، (موسى) به یار همسفرش گفت: «غذاى ما را بیاور، که سخت از این سفر خسته شدهایم!» (۶۲)
• گفت: «به خاطر دارى هنگامى که ما (براى استراحت) به کنار آن صخره پناه بردیم، من (در آن جا) فراموش کردم جریان ماهى را بازگو کنم- و فقط شیطان بود که آن را از خاطر من برد – و ماهى بطرز شگفتآورى (زنده شد) و راه خود را در دریا پیش گرفت!» (۶۳)
• (موسى) گفت: «آن همان بود که ما میخواستیم!» سپس از همان راه بازگشتند، در حالى که پیجویى میکردند. (۶۴)
ورود حضرت خضر علیه السلام در قرآن
گریزی به دنیای جنگ نرم و دنیای فرهنگ امروز (انیمیشن حماسه یا برگ پوشان)
مراجعه کنیم به قرآن :
و چگونه میتوانى در برابر چیزى که از رموزش آگاه نیستى شکیبا باشى؟! (۶۸)
دلایل رد حضرت خضر
گزینه سوم : مهدی موعود اسلام و امام دوازدهم شیعیان
- ترجمه صحیح آیات ذوالقرنین و از همه چیز ( علم و دانش و..)سببی به او دادیم (۸۴)
- پس او از یکی آن سبب های(شگفت) پیروی کرد (و حرکت در زمان کرد) (۸۵)
تا زمانی که غروب خورشید حقیقت که در حال انجام بود بالغ شد و ذوالقرنین دریافت که این غروب در مرداب نفسانیت انسان هاست، امتی را (که با ظلم و ستمشان و یا با سکوتشان مسئول این غروب تلخ بودند) بوضوح می دید.
- ما به اوگفتیم ای ذوالقرنین می خواهی انها را عذاب کنی و یا می خواهی برای آنها راهی با احسان و گذشت در نظر بگیری (۸۶)
- او گفت اما آنهایی را که ظلم و ستم کردند بزودی عذابشان می کنم و سپس به سوی پروردگارشان باز می گردند (یعنی میمیرند) ، پس او (خداوند) آنها را عذابی خواهد کرد که مثلش دیده نشده (۸۷)
- و اما آن کسانی که (سکوت کردند و شاهد ظلم بودند توبه کنند و) ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند پس برای آنها جزایی نیکو یی باشد و از (اختیارات) و امر خود بر آنها ( برای جبران اعمالشان) آسان می گیرم (۸۸)
- سپس (این قوم را رها کرد) مجدد از سببی پیروی کرد ( حرکت در زمان) (۸۹)
با سلام به نظر من شخصیت ی القرنین مناسب سلیمان علیه السلام می باشد