خانه / کنفرانس / ذوالقرنین در قرآن (قسمت ۳)
3.1

ذوالقرنین در قرآن (قسمت ۳)

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : ذوالقرنین در قرآن (قسمت سوم)

بخش مجری کنفرانس : پژوهش های تاریخی

استاد ارائه دهنده: جناب آقای محمد مهدوی


سوره مبارکه کهف آیه ۸۳ :

از تو سوال خواهد در مورد ماجرای ذوالقرنین (صاحب دو امت) بگو در آینده بر شما حقایق آن را ماجرا را خواهم گفت(۸۳)

photo_2015-01-06_22-06-39

حال چرا ذکر آن بعدا گفته میشود؟

این سوال در همین سوره و در نزدیکترین آیات به همین موضوع در شبیه ترین موضوع در قرآن به همین موضوع پاسخ داده شده !آیه قبل یعنی ۱۳
حضرت خضر کی به موسی گفت؟حقایق موضوع را وقتی سه واقعه تمام شد بعد از ساخت دیوار حضرت خضر به موسی گفت .


شباهت های موضوع حضرت خضر و ذوالقرنین :

  1.  و عطف قرآن با این واو می خواهد موضوعی را به ما بگوید وتنها موضوع با واو عطف می تواند ارتباط این دو ماجرا باشد منه ذکرا (در هر دو ماجرا ذکر به معنی رسیدن به حقیقت پشت پرده در آینده به سوال کننده گفته می شود .
  2.  سه مرحله ای بودن هر دو ماجرا . 
  3.  در مرحله ۳ ساخت دیوار و مانع است مسئله گرفتن اجر از نقش دوم ماجرا مطرح است . 
  4.  در هر دو ماجرا ولی الهی اجری برای ساخت این مانع (سد ایا دیوار) نمی گیرد .


آیات سوره مبارکه کهف :

ما به او تمکن (حکومت وسیع) در زمین دادیم و از همه چیز ( علم و دانش و..) سببی دادیم (۸۴)

پس او از یکی آن سبب های(شگفت) پیروی کرد(۸۵)

ثمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا ﴿۸۹

(و حرکت در زمان کرد)

  • تا  که غروب خورشید حقیقت که در حال انجام بود بالغ شد و ذوالقرنین دریافت که این غروب در مرداب نفسانیت انسان هاست، امتی را (که بزمانیا ظلم و ستمشان و یا با سکوتشان مسئول این غروب تلخ بودند) بوضوح می دید. ما به اوگفتیم ای ذوالقرنین می خواهی انها را عذاب کنی و یا می خواهی برای آنها راهی با احسان و گذشت در نظر بگیری (۸۶)
  •  حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِی عَیْنٍ حَمِئَهٍ وَوَجَدَ عِنْدَهَا قَوْمًا ۗ قُلْنَا یَا ذَا الْقَرْنَیْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِیهِمْ حُسْنًا ﴿۸۶
  • او گفت اما آنهایی را که ظلم و ستم کردند بزودی عذابشان می کنم و سپس به سوی پروردگارشان باز می گردند (یعنی میمیرند) پس او (خداوند) آنها را عذابی خواهد کرد که مثلش دیده نشده(۸۷)
  •  و اما آن کسانی که (سکوت کردند و شاهد ظلم بودند توبه کنند و) ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند پس برای آنها جزایی نیکو یی باشد و از (اختیارات) و امر خود بر آنها ( برای جبران اعمالشان) آسان می گیرم (۸۸)
  •  ُثمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا ﴿۸۹
    سپس (این قوم را رها کرد) مجدد از سببی پیروی کرد ( حرکت در زمان)

(چند سال جلو رفت نمی دانیم) اما چیز دیگری مهم است و زمان طلوع دلهای وابسته به خورشید :

  • حتَّى إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ لَمْ نَجْعَلْ لَهُمْ مِنْ دُونِهَا سِتْرًا ﴿۹۰
  • کَذَالِکَ وَ قَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَیهِ خُبرًا (۹۱)

photo_2015-01-06_22-31-58

photo_2015-01-06_22-32-56

در سوره کهف سه داستان هست که هر کدام سه مرحله دارد 

• ۱) اصحاب کهف اول غروب ، دوم رسیدن به (طلوع ۳۰۰ سال خواب) ، سوم ساخت بنا در محل آنها

• ۲) خضر اول سوراخ کردن کشتی دوم سر بریدن شیطان ، سوم ساخت دیوار

• ۳) ذی القرنین اول غروب دوم رسیدن به زمان طلوع سوم ساخت ردم


آیات ۹۲ و ۹۳ سوره کهف 

ثمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا … سپس از سببی دیگر پیروی میکنه (۹۲)

حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَیْنَ السَّدَّیْنِ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمَا قَوْمًا لَا یَکَادُونَ یَفْقَهُونَ قَوْلًا ﴿۹۳﴾

تا زمانی که دو سد بالغ می شوند و می یابد خارج از اون دو سد قومی ….

ادامه دارد … با ما همراه باشید …

بررس شخصیت ذوالقرنین در قرآن (قسمت چهارم)

 

درباره faez

دوباره امتحان کنید

photo_2016-11-12_02-09-15

دروغ و شایعه سلاح همیشگی ملحدان

دروغ و شایعه سلاح همیشگی ملحدان دروغ اول: نویسنده کلمه اباعبدالله به امام حسین ترجمه …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

به کانال باور باران بپیوندید


کلیک کنید