خانه / کنفرانس / ذوالقرنین در قرآن (قسمت ۲)
2.1

ذوالقرنین در قرآن (قسمت ۲)

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : ذوالقرنین در قرآن (قسمت دوم)

بخش مجری کنفرانس : پژوهش های تاریخی

استاد ارائه دهنده: جناب آقای محمد مهدوی


ذوالقرنین کیست؟

انَّا مَکنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ وَ آتَیناهُ مِنْ کلِّ شَی‏ءٍ سَبَباً (۸۴)

photo_2014-12-05_00-05-12

photo_2014-12-05_00-05-21

photo_2014-12-05_00-05-28

photo_2014-12-05_00-05-37

  • امْ لَهُمْ مُلْک السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَینَهُما فَلْیرْتَقُوا فِی الْأَسْبابِ (۱۰)
  •  وَ قالَ فِرْعَوْنُ یا هامانُ ابْنِ لی‏ صَرْحاً لَعَلِّی أَبْلُغُ الْأَسْبابَ (۳۶)
  • أسْبابَ السَّماواتِ فَأَطَّلِعَ إِلی‏ إِلهِ مُوسی‏ وَ إِنِّی لَأَظُنُّهُ کاذِباً وَ کذلِک زُینَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَ صُدَّ عَنِ السَّبیلِ وَ ما کیدُ فِرْعَوْنَ إِلاَّ فی‏ تَبابٍ (۳۷)
  • أَتْبَعَ سَبَبًا(۸۵) : (پس تبعیت کرد از یک سبب)

أَتْبَعَ در تمام آیات تبعیت و پیروی کردن و دنبال کردن معنی می دهد.

photo_2014-12-05_00-05-42

یک از این اسباب می تواند حرکت در زمان باشد 

photo_2014-12-05_00-05-46

  • حتی ۱۴۱ بار به معنی تا ، تا زمانیکه
  • اذا ۳۰۶ بار در ۷۰ سوره
  • اذا ۳۱ بار در ۱۱ سوره

در همه موارد بالا به معنی زمان است .

 وَ إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ (۱۱)

 قاموس قرآن :

بَلغ :
بلوغ و بلاغ، یعنی رسیدن بانتهاء مقصد اعمّ از آنکه مکان باشد یا زمان یا امری معین و گاهی نزدیک شدن بمقصدمراد باشد هر چند بآخر آن نرسد بلغ ۱۰ بار ۷ سوره ۹ آیه که اکثرا به انتها رسیدن زمان را میرساند .

  • قُلْ أَی شَی‏ءٍ أَکبَرُ شَهادَهً قُلِ اللَّهُ شَهیدٌ بَینی‏ وَ بَینَکمْ وَ أُوحِی إِلَی هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَکمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ أَ إِنَّکمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ آلِهَهً أُخْری‏ قُلْ لا أَشْهَدُ قُلْ إِنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ وَ إِنَّنی‏ بَری‏ءٌ مِمَّا تُشْرِکونَ (۱۹)
  • وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیناهُ حُکماً وَ عِلْماً وَ کذلِک نَجْزِی الْمُحْسِنینَ (۲۲)
  • حَتَّی إِذا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَها تَغْرُبُ فی‏ عَینٍ حَمِئَهٍ وَ وَجَدَ عِنْدَها قَوْماً قُلْنا یا ذَا الْقَرْنَینِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فیهِمْ حُسْناً (۸۶)


سوال؟؟؟

  1. مغرب و مشرق کجاست؟
  2. آیا مغرب و مشرق مکان است؟
  3. آیا قرآن بیسواد بوده که نمی دانسته مغرب هیچ محلی ندارد؟


قرآن که در نظریه نسبیت زمان و بیگ بنگ وجود داره و خدا آفریننده کوآنتوم فیریک نمیدانسته محلی برای مغرب وجود ندارد و هر چه به سمت مغرب و مشرق بریم زمین را دور میزنیم پس به این اشاره کرده رب المشرقین و رب المغربین مشارق و والمغارب آیا جناب ذوالقرنین آنقدر درک و بصیرت نداشت و در سطح یک انسان بدوی بود که بداند که مغرب و مشرق وجود ندارد؟


به سه دلیل این را رد میکند :

  1.  کسی که هم رده اوصیا و مانند خضر و آسف بن برخیاس
  2.  آتیناه من کل شی سببا
  3.  آیه اصلا نمی گوید او فکر کرد که دیگر به ته زمین رسید و مغرب زمین است بلکه می گوید تا زمانی که غروب خورشید بالغ شد پس خود قرآن تضمین میدهد این شده.

photo_2014-12-05_00-05-51

photo_2014-12-05_00-05-55

وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَعْمالُهُمْ کَسَرابٍ بِقیعَهٍ یَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً حَتَّى إِذا جاءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْئاً وَ وَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسابَهُ وَ اللَّهُ سَریعُ الْحِسابِ (۳۹) نور

وَ لَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّهً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَینِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُکُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِى حَتىَ‏ یُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَ أَبُونَا شَیْخٌ کَبِیرٌ(۲۳)قصص

photo_2014-12-05_00-05-58

photo_2014-12-05_00-06-02

فرض مکان

باز برمی گردیم و فرض مکان را مطرح میکنیم :

مگر اولیا الهی میرسن به قومی میرسیدن شروع به تبلیغ و هدایت مردم میکردند و یا عذابشان می کردند!؟

حضرت یونس سالها قومش انذار کرد صدها مصیبت سرش در آوردند آخر که نفرین عذاب بر آنها کرد و رفت خدا خودش را عذاب کرد …مگر میشود ولی به قومی برسه اول کار خدا بهش بگه می خواهی عذاب کن می خواهی ببخش کجای قرآن و یا تاریخ این هست؟اگر قید زمان درست است حالا پس گناه این قوم چی بود!

وقتی عصر عاشورا خورشید نورانی امام حسین علیه سلام در کربلا داشت غروب میکرد کی مقصر بود؟

هم ظالمین و هم کسانی که یاری نکردن امام زمانشان را یعنی همه قوم امام حسین یعنی همه قوم خورشید زمان .

photo_2014-12-05_00-06-08

پس مسئول فرو رفتن خورشید حقایق و ولایت در مرداب نفسانیت و خود دوستی، همین قوم هست چون میگه یافت نزد این واقعه این قوم را بخشی از این قوم ظالمین بودن و بخشی اعظمشان بی تفاوتان و یا جان دوستان بودند

photo_2014-12-05_00-06-11

photo_2014-12-05_00-06-15


روایات :

روایات در خصوص این اختیارات سلیمان و ذوالقرنین از چه رو خداوند این اختیارات را به سلیمان ذوالقرنین داده؟

آیا به کسانی دیگری نیز داده است؟

اصول کافی جلد ۲:

زید شحام گوید: از امام صادق علیه السلام راجع بقول خدای تعالی سوره ص ۳۹

“اینست عطاء ما، خواهی ببخش و خواهی نگهدار، حسابی نیست” پرسیدم. فرمود: خدا به سلیمان سلطنت بزرگی داد سپس این آیه در باره رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله جاری گشت، پس برای او رواست که هر چه خواهد، به هر که خواهد ببخشد و از هر که خواهد باز گیرد، و خدا به او بهتر از آنچه به سلیمان داد عطا فرمود، زیرا فرموده است

«آنچه را رسول برای شما آورده بگیرید و از آنچه منعتان کرده بپرهیزید ۷ سوره ۵۹-»

زراره گوید: من از امام باقر و امام صادق علیهما السلام شنیدم که میفرمودند: خدای عز و جل امر خلقش را بپیغمبرش واگذار فرمود، تا ببیند چگونه اطاعت میکنند (پیغمبرش را و چون اطاعت پیغمبر بر نفوس مردم دشوارتر از اطاعت خدا است اجرش بیشتر است-مرآت-)

سپس این آیه را تلاوت فرمود: “آنچه را رسول برای شما آورده بگیرید و از آنچه منعتان کرده باز ایستید- ٧ سوره ۵٩”


طرز کلام قرآن نسبت به حضرت داوود ع پدر حضرت سلیمان اى داوود!

ما تو را خلیفه و (نماینده خود) در زمین قرار دادیم؛ پس در میان مردم بحق داورى کن، و از هواى نفس پیروى مکن که تو را از راه خدا منحرف سازد؛ کسانى که از راه خدا گمراه شوند، عذاب شدیدى بخاطر فراموش کردن روز حساب دارند! (۲۶)

photo_2014-12-05_00-06-19

photo_2014-12-05_00-06-24

ثمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا ﴿۸۹﴾ :

photo_2014-12-05_00-06-27

ادامه دارد … با ما همراه باشید …

بررس شخصیت ذوالقرنین در قرآن (قسمت سوم)

 

درباره faez

دوباره امتحان کنید

photo_2016-11-12_02-09-15

دروغ و شایعه سلاح همیشگی ملحدان

دروغ و شایعه سلاح همیشگی ملحدان دروغ اول: نویسنده کلمه اباعبدالله به امام حسین ترجمه …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

به کانال باور باران بپیوندید


کلیک کنید