خانه / برگزیده / ذوالقرنین قرآن، کوروش، اسکندر و… نیست.(۵ دلیل اول)
sshot-4

ذوالقرنین قرآن، کوروش، اسکندر و… نیست.(۵ دلیل اول)

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : ذوالقرنین قرآن، کوروش، اسکندر و… نیست.
(۵ دلیل اول)

بخش مجری کنفرانس : پژوهش های تاریخی

استاد ارائه دهنده: جناب آقای محمد مهدوی

دلیل اول : ترجمه صحیح واژه قرآنی قرن ، امت است .

  • سوره مبارکه کهف آیه ۸۳ :
  • وَ یسْئَلُونَک عَنْ ذِی الْقَرْنَینِ قُلْ سَأَتْلُوا عَلَیکمْ مِنْهُ ذِکراً 
  • می پرسند از تو ، از صاحب دو قرن ….

با جستجو کلمه ” قرن “ در قرآن غیر از آیات ذوالقرنین به بیش از ۳۰ مورد برخورد می کنیم که در تمام آنها خداوند در قرآن، قرن را در معنای امت استفاده کرده به مانند ذیل :

اولین آیه ← سوره مبارکه انعام آیه ۶

  • أَ لَمْ یرَوْا کمْ أَهْلَکنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَکنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ ما لَمْ نُمَکنْ لَکمْ …..(۶)

آخرین آیه ← سوره مبارکه  ق آیه ۳۶

  • وَ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ‏ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُمْ بَطْشاً فَنَقَّبُوا فِی الْبِلادِ هَلْ مِنْ مَحیصٍ (۳۶) 

حال به سراغ مشهورترین لغت شناسان قرآن می رویم :

• راغب اصفهانی :
نام راغب اصفهانی در میان آنها می درخشداو یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی نیز می باشد .ایشان در مفردات الفاظ القرآن  قدیمترین و جامع ترین واژه نامه قرآن گفته : قرن جماعتی را گویند که در زمان واحد نزدیک بهم زندگی میکنند، جمع آن قرون است «الْقَرْنُ ‏: القوم المقترنون فی ز من واحد»

• طبرسی :
ایشان فرمودند :  قرن مردم هر زمان است و آن از نزدیک بهم بودن در یک زمان متّخذ شده،

• زجاج گوید:
بنظر من قرن اهل هر زمانی است که در آن پیغمبری یا طبقه ‏ای از اهل علم بوده است.

در قاموس و اقرب گفته:
قرن هر امتی است که هلاک شده و احدی از آنها باقی نمانده است ولی قید هلاک شدن مورد تصدیق قرآن نیست بلکه اعم است مثل آیه اول که در باره امت هلاک شده است (و مثل‏ : وَ أَنْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ‏ قَرْناً آخرین‏ انعام/۶) که بوجود آمدن مراد است نه هلاک شدن ایضا .

photo_2015-12-13_20-13-36

نتیجه :↓↓↓

ذِی الْقَرْنَینِ= صاحب دو امت (ولی دو امت)

 نه صاحب دو شاخ که جزء پادشاهان با کلاه خود شاخ دار باشد 

و والایان امت ها از اولیا و اوصیا خدا بودند نه پادشاهان


دلیل دوم : 
عطایی به ذوالقرنین شده به اندازه همه چیز

 

  • سوره مبارکه کهف آیه ۸۴ :
  • إِنَّا مَکنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ وَ آتَیناهُ مِنْ کلِّ شَی‏ءٍ سَبَباً 
  • و ما به او از همه چیز وسیله ای اعطا کردیم

کل شی ← ان الله علی کل شی القدیر ← وسیله کل شی  به دست با کفایت او داده شده.

یکی از محتمل ترین معانی برای این نوع وسیله می تواند علم باشد یعنی علم همه چیز به او داده شده .

چند سوال اساسی ؟؟؟

  • آیا کسانی که پادشاهان را ذوالقرنین معرفی میکنند این تکه از آیات را هم برای ما باز می کنند یا بی توجه رد می شوند ؟
  • چرا بی توجه رد می شوند؟
  • اینها جز آیات نیستند که شما نمی خوانید؟ و اهمیت نمی دهید؟

پاسخ : 

اگر به عمد این کار کنند مصداق آیه زیر هستند :↓↓↓

  • نؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً …
  • ما به برخى ایمان مى ‏آوریم و به برخى کفر می ورزیم ، و می خواهند میان آنها راهى پیش گیرند .

مقایسه لطف خدا به ذوالقرنین و حضرت یوسف :

وَ آتَیناهُ مِنْ کلِّ شَی‏ءٍ سَبَبا ← ذوالقرنین

وَ لِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْویلِ الْأَحادیثِ ← یوسف

بنا به آیاتی که خداوند ذکر میکند ما به هر کس به اندازه عملش پاداش می دهیم پس از دیدگاه قرآن ذوالقرنین گرامی تر و شریف تر از حضرت یوسف است.


دلیل سوم : 
در کجای آیات ذوالقرنین لشکر کشی و جنگ آمده؟

 

  • سوره مبارکه کهف آیه ۸۵ : فَأَتْبَعَ سَبَبًا .
  • أَتْبَعَ : در تمام آیات تبعیت و پیروی کردن و دنبال کردن معنی می دهد.
  • سببا : از وسیله همه چیز که به او عطا شده بود یکی از آنها را پیروی کرد.

photo_2015-12-13_20-13-16

photo_2015-12-13_20-13-41
چند سوال اساسی ؟؟؟

در کجای این آیات لشکرکشی آمده کدام کلمه به معنی لشکرکشی است؟
کدام کلمه به معنی جنگ است؟

♣ هر کس آن کلمات را ارائه دهد از سوی باورباران ۱ میلیون تومان پاداش به او تعلق میگیرد 


دلیل چهارم : در روایات و احادیث ذوالقرنین هم موقعیت با ائمه معصومین شیعه هستند .

أصول الکافی / ترجمه مصطفوی، ج‏۲، ص: ۹

حمران بن اعین گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: علماء (امامان) چه موقعیتی دارند؟
فرمود: 
مانند ذو القرنین و همدم سلیمان (آصف بن برخیا) و همدم موسی علیهم السلام (یوشع بن نون یا جناب خضر) میباشند.

 أصول الکافی / ترجمه مصطفوی، ج‏۲، ص: ۱۱

برید بن معاویه گوید: از امام باقر و امام صادق علیه السلام پرسیدم که مقام و منزلت شما چیست؟ و بکدام کس از گذشتگان میمانید؟ فرمود: مانند همدم موسی (جناب خضر یا یوشع بن نون ) و ذو القرنین که هر دو عالم بودند ولی پیغمبر نبودند.

• کمال الدین / ترجمه پهلوان، ج‏۲، ص: ۹۵

جابر بن عبد اللَّه انصارى گوید از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم شنیدم که میفرمود :

ذو القرنین بنده صالحى بود که خداى تعالى او را بر بندگانش حجّت قرار داد و او قومش را به خداى تعالى فراخواند و آنها را به تقواى الهى فرمان داد ولى آنها ضربتى بر طرفى از سر او زدند و او زمانى از دیدگان آنها غایب شد تا به غایتى که گفتند او مرده است یا هلاک شده است! در کدام وادى گذر میکند؟

سپس آشکار گردید و به نزد قومش بازگشت و آنها ضربتى دیگر بر طرف دیگر سر او زدند و در میان شما کسى هست که بر سنّت او باشد و خداى تعالى ذو القرنین را در زمین مقتدر کرد و وسیله هر کارى را بدو داد و او به مغرب و مشرق رسید و خداى تعالى روش او را در قائم از فرزندان ما جارى می سازد و او را به شرق و غرب زمین میرساند تا به غایتى که هیچ آب انبار و موضعى از کوه و دشت نباشد که ذو القرنین بر آن گام نهاده باشد جز آنکه او نیز بر آن گام نهد و خداوند گنجها و معادن زمین را براى او آشکار کند و او را بواسطه ترسى که در دل دشمن می افکند یارى میکند و زمین را پر از عدل و داد می نماید همان گونه که پر از ظلم و ستم شده باشد.

دلیل پنجم : امام علی (ع) فرموده اند که ذوالقرنین پادشاه نبود.

کمال الدین / ترجمه پهلوان، ج‏۲، ص: ۹۴

اصبغ بن نباته گوید:

علىّ علیه السّلام بر منبر بود، ابن کوّاء پیش آمد و گفت: اى امیر المؤمنین! مرا از احوال ذو القرنین خبر ده، آیا او پیامبر بود یا پادشاه؟ آن دو قرن او چه بود؟ آیا طلا بود یا نقره؟

علىّ علیه السّلام فرمود:

نه پیامبر بود و نه پادشاه و آن دو قرن او نه از طلا بود و نه از نقره، لکن او بنده‏اى بود که خدا را دوست داشت و خداوند نیز او را دوست داشت و براى خدا خیر خواهى کرد و خداوند براى او خیر خواهى فرمود؛ و او را ذو القرنین نامیده‏اند براى آنکه قومش را به حقّ فرا خواند و آنها ضربتى بر طرفى از سر او زدند و او زمانى از دیدگان آنها غایب شد، سپس به نزد ایشان آمد و آنها ضربتى دیگر بر طرف دیگر سر او زدند و در میان شما هم مانند او هست.

درباره faez

دوباره امتحان کنید

photo_2016-11-12_02-09-15

دروغ و شایعه سلاح همیشگی ملحدان

دروغ و شایعه سلاح همیشگی ملحدان دروغ اول: نویسنده کلمه اباعبدالله به امام حسین ترجمه …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

به کانال باور باران بپیوندید


کلیک کنید