خانه / اعجاز علمی قرآن / بررسی اجمالی شخصیت فرعون در قرآن ( آیه ۹۲سوره یونس)
MakeThumbnail.aspx

بررسی اجمالی شخصیت فرعون در قرآن ( آیه ۹۲سوره یونس)

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : بررسی اجمالی شخصیت فرعون در قرآن ( آیه ۹۲سوره یونس)

بخش مجری کنفرانس : اعجاز علمی قرآن

استاد ارائه دهنده : خانم نجفی


وَجَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْیًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَکَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لا إِلِهَ إِلاَّ الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِیلَ وَأَنَاْ مِنَ الْمُسْلِمِینَ ﴿۹۰﴾

آلآنَ وَقَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ وَکُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ ﴿۹۱﴾

فَالْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَهً وَإِنَّ کَثِیرًا مِّنَ النَّاسِ عَنْ آیَاتِنَا لَغَافِلُونَ ﴿۹۲﴾

(سرانجام) بنی اسرائیل را از دریا [رود عظیم نیل] عبور دادیم و فرعون و لشکرش از سر ظلم و تجاوز،به دنبال آنها رفتند هنگامی که غرقاب دامن او (فرعون)را گرفت،گفت«ایمان آوردم که هیچ معبودی، جز کسی که بنی اسرائیل به او ایمان آورده اند،وجود ندارد و من از مسلمین هستم»(۹۰)

(اما به او خطاب شد: )الان؟ در حالی که قبلاً عصیان کردی، و از مفسدان بودی(۹۱)

پس امروز بدن بی جان تو را نجات می دهیم تا برای کسانی که پس از تو می آیند نشانه ای(از قدرت خدا و ذلت طاغوت ها )باشی، و حقّا که بسیاری از مردم از نشانه های ما غافلند(۹۲)

نگاره ای از فرعونی جوان (رامسس دوم )در ارابه جنگی اش-موزه بریتانیا.

معبد تخته سنگی غول آسای “رامسس دوم” آخرین فرعون بزرگ و جنگاور مصر باستان، در “ابوسمبل” ساخته شده است. چهار تندیس شبیه سازی شده غول آسا از رامسس دوم نیز در نمای معبد قرار گرفته اند.

 

هَلْ أتَاکَ حَدِیثُ مُوسَى ﴿۱۵﴾

إِذْ نَادَاهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى ﴿۱۶﴾

اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى ﴿۱۷﴾

فَقُلْ هَل لَّکَ إِلَى أَن تَزَکَّى ﴿۱۸﴾

وَأَهْدِیَکَ إِلَى رَبِّکَ فَتَخْشَى ﴿۱۹﴾

فَأَرَاهُ الْآیَهَ الْکُبْرَى ﴿۲۰﴾

فَکَذَّبَ وَعَصَى ﴿۲۱﴾

ثُمَّ أَدْبَرَ یَسْعَى ﴿۲۲﴾

فَحَشَرَ فَنَادَى ﴿۲۳﴾

فَقَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَى ﴿۲۴﴾

فَأَخَذَهُ اللَّهُ نَکَالَ الْآخِرَهِ وَالْأُولَى ﴿۲۵﴾

إِنَّ فِی ذَلِکَ لَعِبْرَهً لِّمَن یَخْشَى ﴿۲۶﴾

آیا سرگذشت مسی بر تو آمد(۱۵)

آنگاه که پروردگارش او را در وادی مقدس طوی ندا درداد(۱۶)

به سوی فرعون برو که وی سر برداشته است(۱۷)

و بگو آیا سر آن داری که به پاکیزگی گرایی(۱۸)

و تو را به سوی پروردگارت راه نمایم تا پروا بداری(۱۹)

پس معجزه بزرگ [خود] را بدو نمود(۲۰)

[ولی فرعون]تکذیب نمود و عصیان کرد(۲۱)

سپس پشت کرد[و]به کوشش برخاست(۲۲)

و گروهی را فراهم آورد[و]ندا درداد(۲۳)

و گفت پروردگار بزرگتر شما منم(۲۴)

و خدا[هم] او را به کیفر دنیا و آخرت گرفتار کرد(۲۵)

در حقیقت برای هر کس که [از خدا] بترسد در این [ماجرا] عبرتی است(۲۶)

سوره نازعات آیات۱۵ تا۲۶

  “فرعون” به چه کسی گفته میشود؟

واژه “فِرعَون” لقبی است که در دوره متأخر برای نام بردن از فرمانروایان سلسله های مصر باستان به کار می رود.هر چند، از نظر تاریخی،لقب “فرعون” از سلسله هجدهم مصر به بعد مرسوم میشود ولی بطور کلی،واژه “فرعون” برای مدیر ارشد، رییس ارتش، و فرمانروای کل مصر تلقی می شده است.واژه “فرعون ” از ریشه قبطی «پِرآ» به معنای«خانه ی بزرگ» است؛ اشاره ای به این واقعیت که فرعون ها خود را پناهگاه مردم می دانستند و برا یخود کاخ های بزرگ پادشاهی داشتند.این واژه تا هنگام پادشاهی توتمس سوم اشاره به کاخ پادشاهی فرمانروا داشت(۱۴۲۵-۱۴۷۹پ.م) ولی بعد از آن،دیگر به عنوان نامی برای شخص فرمانروا به کار گرفته می شده است.

از فراعنه ی مصر می توان”خوفو”، “خفرع” ، “منکورع”،”رامسس دوم”، “آخناتون”،”توت آنخ آمون”،”شهبانو حتچپسوت”، و”توتمس سوم” را نام برد.

در میان تمامی این فراعنه:

“خوفو”، “خفرع” و “منکورع” به خاطر ساختن اهرام ثلاثه

“توتمس سوم” و “رامسس دوم” به خاطر قدرت بیش از حد در اداره کشور و کشور گشایی

“آخناتون”

به خاطر مخالفت و ضدیت با تمام عقاید فراعنه گذشته و ساختن شهر آخن آتون(افق آتون)

و “توت آنخ آمون”

به خاطر مرگ عجیبش در سن هیجده سالگی و گنجینه دست نخورده ی مقبره خود بیش از بقیه فراعنه شهرت دارند.

فرعون در قرآن

در قرآن از فرمانروای زمان موسی در مصر،با عنوان “فرعون” یاد شده است؛ ولی زا فرمانروای زمان یوسف در مصر، با عنوان پادشاه (مَلِک) یاد شده است. بسیاری از مورخان اسلامی باور دارند که “رامسس دوم” فرعون هم عصر موسی بوده است.از جمله محمد بیومی مهران، استاد برجسته دانشگاه اسکندریه ،در مقاله اش پس از بررسی نظرات و دلایل پژوهشگران مختلف، «رامسس دوم» را یکی از فرعنون های معاصر موسی می داند.

در داخل معبد رامسس دوم پیکره های غول آسای فرعون به قالب ستون تراشیده شده اند و در دو سوی دالان باریک معبد و رو به یکدیگر ایستاده و جسات اغراق آمیزشان با فضای معماری این معبد تناست ویژه ای پیدا کرده است.

 

ماجرای مسلمان شده “پروفسور موریس بوکای”

چگونه جسد مومیایی فرعون هم عصر موسی (ع) موجب اسلام آوردن یک دانشمند مسیحی شد؟؟؟

 ماجرای گذشتن بنی اسرائیل از دریا و غرق شدن فرعونیان از زبان تورات….

(تورات؛سفر خروج؛باب۱۴)

 

 زندگینامه مختصر موریس بوکای

پروفسور موریس بوکای متولد سال ۱۹۲۰ میلادی است، وی از پدر و مادری فرانسوی متولد شد و خود مانند آنان متدین به دین مسیحیت بود، وی در رشته پزشکی ادامه تحصیل داد و پس از پایان تحصیل بعنوان رئیس کلینیک جراجی دانشگاه پاریس انتخاب شد

با دیدن آیات اعجاز آمیز قرآن مسلمان شد[۱] و چند سال به تحقیق درباره ارتباط میان مفاهیم متون مقدس و دستاوردهای تکنولوژی جدید پرداخت و کتابی به نام «تورات،انجیل،قرآن و علم» تألیف کرد.

موریس بوکای پس از ده سال مطالعه در قرآن در سال ۱۹۷۶ خطال به مجمع پزشکی فرانسه اظهار داشت:

“”در قرآن موضوعات علمی در ارتباط با تولید مثل و فیزیولوژی وجود دارد که کاملاً با دستاوردهای کنونی علم مطابقت دارند.علم از اصول قرآنی است و باید اعتراف کنیم که این مسائل پیچیده علمی که پس از ۱۴۰۰ سال علم به تازگی به حقیقت آنها پی برده است، نمی تواند توسظ یک شخص امی (و درس ناخوانده) مطرح شده باشد و تنها باید اعتراف کر که آن حضرت به منبع ما فوق بشری در آن روزگار متصل بوده است.این غیر ممکن است که یک شخص درس نخوانده ،کتابی را خلق کند که از لحاظ علمی هنوز پس از چهارده قرن منبع زایش علوم جدید باشد.””

  تألیف موریس بوکای:مقایسه ای میان تورات،انجیل،قرآن و علم

منشأ بشر چیست؟

موسی و فرعون

یهودیان در مصر

تأملی بر قرآن

خواب وحشتناک فرعون

خفقان و کنترل شدید برای جلوگیری از تولد نوزادتصمیم اول: فرعون فرمان میدهد آن شبی که منجمان و ساحران به عنوان انعقاد نطفه کودک موعود یعنی حضرت موسی (ع) مشخص کرده بودند زنان را از همسرانشان جدا میکنند

تصمیم دوم: فرمان کشتن نوزادان پسر

 تولد خورشید وجود موسی (ع) و امدادهای غیبی در نگهداری او

الهام خداوند بر مادر موسی

وَأَوحَینا إِلىٰ أُمِّ موسىٰ أَن أَرضِعیهِ ۖ فَإِذا خِفتِ عَلَیهِ فَأَلقیهِ فِی الیَمِّ وَلا تَخافی وَلا تَحزَنی ۖ إِنّا رادّوهُ إِلَیکِ وَجاعِلوهُ مِنَ المُرسَلینَ﴿۷﴾
ما به مادر موسی الهام کردیم که: «او را شیر ده؛ و هنگامی که بر او ترسیدی، وی را در دریا (ی نیل) بیفکن؛ و نترس و غمگین مباش، که ما او را به تو بازمی‌گردانیم، و او را از رسولان قرار می‌دهیم»

 ماجرای نجار و صندوقچه….

مادر حضرت موسی به نزد نجاری می رود و درخواست ساخت صندوق را می کند و نجار می پرسد که این صندوق را برای چه کاری می خواهید که مادر حضرت موسی چون زبانش به دروغ عادت نکرده بود می گوید که من از قوم بنی اسرائیل هستم و فرزند پسری به دنیا آورده ام و می خواهم فرزندم را در آن قرار دهم نجار پس از شنیدن این ماجرا می رود تا این گزارش را به جلادان فرعون بدهد ولی وقتی می خواهد گزارش دهد وحشت عجیبی این مرد را فرامیگیرد و زبانش از گفتن ماجرا بند می آید او برمی گردد و حالش خوب می شود دو باره برمیگردد تا ماجرا را تعریف کند ولی زبانش دوباره بند می آید این کار سه بار تکرار می شود که در آخر این مرد پی می برد که این یک موضوع راز الهی است و صندوق را می سازد و مادر حضرت موسی تحویل می دهد.

  نهادن موسی در میان صندوق و افکندن به دریا

 

 موسی در خانه فرعون

وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّی وَلَکَ لَا تَقْتُلُوهُ عَسَى أَن یَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ ﴿۹﴾

همسر فرعون(چون دید آنها قصد کشتن کودک را دارند) گفت:«نور چشم من و توست او را نکشید شاید برای ما مفید باشد، یا او را بعنوان پسر خود برگزینیم»

و آنها نمی فهمیدند(که دشمن اصلی خود را در آغوش خویش می پروارنند)

 

دادرسی موسی (علیه السلام) از یک مظلوم….

(۱۴)هنگامی که (موسی) نیرومند و کامل شد حکمت و دانش به او دادیم و این گونه نیکوکاران را جزا می دهیم

(۱۵) او به هنگامی که اهل شهر در غفلت بودند وارد شهر شد ناگهان دو مرد را دی که به جنگ و نزاع مشغولند یکی از پیروان او بود(و از بنی اسرائیل)و دیگری از دشمنانش آن که از پیروان او بود در برابر دشمنش از وی تقاضای کمک نمود موسی مشت محکمی بر سینه او زد و کار او را ساخت(و بر زمین افتاد و مرد) موسی گفت: «این(نزاع شما) از عمل شیطان بود که او دشمن و گمراه کننده آشکاری است»

(۱۶) (سپس) عرض کرد:«پروردگارا من به خویشتن ستم کردم مرا ببخش»خداوند او را بخشید که او غفور و رحیم است

(۱۷) عرض کرد:«پروردگارا بشکرانه نعمتی که به من دادی هرگز پشتیبان مجرمان نخواهم بود»

پاسخ به یک شبهه

بحث روایتی این آیات

و در کتاب عیون الخبار به سند خود از علی بن محمد بن جهم روایت کرده که گفت: من در مجلس مامون حضور یافتم، وقتی که امام رضا(ع) هم نزد او بود، مامون به آن جناب عرضه داشت: یا بن رسول الله آیا اعتقاد تو آن نیست که انبیاء معصوم از گناهند؟فرمود:بلی ، عرضه داشت پس بگو ببینم معنای آیه “فوکزه موسی فقضی علیه قال هذا من عمل الشیطان” چیست؟فرمود:موسی (ع) وارد یکی از شهرهای فرعون شد، هنگامی وارد شد که مردم از ورودش غافل بودند، یعنی بین مغرب و عشا بود، و در همان موقع دو نفر را دید که یکدیگر را می زندند، یکی از پیروانش ، ویکی از دشمنانش ،دشمن را به حکم خدای تعالی دفع کرد، و لطمه ای به او زد، که منجر به مرگش شد با خود گفت: این از عمل شیطان بود یعنی این نزاع که بین این دو نفر درگرفت نقشه شیطان بود نه اینکه کشتن من از عمل شیطان بود “إنه” ، یعنی شیطان دشمنی گراه کننده و آشکار است.

مامون گفت:بنا بر این پس چه معنا دارد که موسی بگوید: “رب این ظلمت نفسی فاغفرلی پروردگارا من به خود ستم کردم مرا بیامرز”؟

امام فرمود: معنایش این اسن که : پروردگارا من خود را در غیر آن موقعیتی که باید قرار دادم که وارد این شهر شدم “فاغفرلی” یعنی پس مرا از دشمنانت پنهان کن ،( چون غفران به معنای پوشاندن است) تا به من دست نیابند، و مرا به قتل نرسانند خدا هم “غفر له انه هو الغفور الرحیم او را از چشم دشمنان پوشانید ، که او پوشاننده رحیم است. موسی گفت: “رب بما انعمت علی” خدایا به پاس این نعمت و نیرو که با یک سیلی یکی از دشمنان را از پا درآوردم و به شکرانه آن تا زنده ام ، پشتیبان مجرمین نخواهم شد ، بلکه با این نیرو همواره به مجاهدت و مبارزه ایشان برمی خیزم تا تو راضی گردی.

ادامه روایت

“فاصبح موسی فی المدینه خائفا یترقب” آن شب را موسی با ترس و نگرانی به صبح رسانید،”فاذا الذی استنصره بالامس یسنصرخه” که ناگهان همان مرد دیروزی باز او را به کمک طلبید ، و دست به دامنش شد، موسی گفت: تو براستی مردی گمراه و آشکاری ،دیروز با مردی دعوا کردی امروز با این مرد دعوا می کنی سوگند که تو را ادب خواهم کرد، و خواست تا بر او خشم بگیرد، همین که با خشم به سوی او که از پیروان او و دشمن قبطی امروز و قبطی دیروز بود رفت، گفت: ای موسی آیا می خواهی مرا بکشی همچنان که دیروز یک نفر را کشتی؟ تو به نظرم به غیر این منظوری نداری که در زمین جباری باشی، و تو نمی خواهی اصلاح جو بوده باشی .مامون از بیان لذت برو و گفت: خدا تو را از جانب انبیایش جزای خیر دهد ای اباالحسن

درباره faez

دوباره امتحان کنید

675sh

کشف شواهد علمی قطعی در مورد وجود جهان هایی دیگر

  اعجاز علمی قرآن:   سوره ی اعراف آیه ۵۴: تبَارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ پر …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

به کانال باور باران بپیوندید


کلیک کنید