خانه / اعجاز علمی قرآن / تغذیه در قرآن (قسمت دوم )
sufrati51ff7de78632cFoodinquran1

تغذیه در قرآن (قسمت دوم )

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع کنفرانس : تغذیه در قرآن (قسمت دوم)

بخش مجری کنفرانس: اعجاز علمی قرآن

استاد ارائه دهنده : خانم معافی

2

3

کلمه ” فلینظر ” درچهار آیه قرآن آمده:

۱.سوره مبارکه  عبس  ۲۴  اشاره به غذای انسان

۲.سوره مبارکه  کهف  ۱۹  کیفیت غذای انسان

۳.سوره مبارکه  طارق  ۵   خلقت انسان

۴.سوره مبارکه  حج   ۱۵  اشاره به اعمال انسان

4

5

6

۱)    قانون کلی پرهیز ازاسراف

۲)    تحریم خبائث

۳)    طیبات

7

8

9

نقش پرخوری یا اسراف درخوردن درایجاد بیماریهای گوارشی:

سوره مبارکه بقره / آیه ۱۷۲ :

  • یا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طیبات ما رَزَقناکُمْ وَ اُشْکُرُوا لله إِنْ کُنْتُمْ إِیاهُ تَعْبُدُونَ .
  • اى کسانى که ایمان آورده اید، از نعمتهاى پاکیزه اى که روزى شما کرده ایم، بخورید و خدا را شکر کنید اگر تنها او را مى پرستید.

سوره مبارکه طه / آیه ۸۱ :

  • کُلُوا مِنْ طیبات ما رَزَقناکُمْ وَ لاٰ تَطْغَوْا فِیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبِی وَ مَنْ یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبِی فَقَدْ هَوىٰ .
  • از خوراکیهاى پاکیزه اى که روزى شما کردیم، بخورید و[لى ] در آن زیاده روى مکنید که خشم من بر شما فرود آید، و هر کس خشم من بر او فرود آید، قطعا در[ورطهء] هلاکت افتاده است.

سوره مبارکه کهف / آیه ۱۹ :

  • وَ کذلِکَ بعثناهُمْ لیتساءَلُوا بَیْنَهُمْ قال قائِلٌ مِنْهُمْ کَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لبثنایَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ قالُوا رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بمالَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَکُمْ بِوَرِقِکُمْ هذهِ إِلَى اَلْمَدِینَهِ فَلْیَنْظُرْ أَیها أَزْکی طعاماً فَلْیَأْتِکُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْیَتَلَطَّفْ وَ لاٰ یُشْعِرَنَّ بِکُمْ أَحَداً .
  • و این چنین بیدارشان کردیم، تا میان خود از یکدیگر پرسش کنند. گوینده اى از آنان گفت: «چقدر مانده اید؟»
    گفتند: «روزى یا پاره اى از روز را مانده ایم.»
    [سرانجام ] گفتند:
    «پروردگارتان به آنچه مانده اید داناتر است، اینک یکى از خودتان را با این پول خود به شهر بفرستید، تا ببیند کدام یک از غذاهاى آن پاکیزه تر است و از آن، غذایى برایتان بیاورد، و باید زیرکى به خرج دهد و هیچ کس را از[حال ] شما آگاه نگرداند.

♣ ♣ ♣ ♣ ♣

اصحاب کهف هفت نفر بودند، یکی از آنها چوپانی بود که در بین راه به آنها پیوست و شش نفر دیگر، از دانشمندان وحکیمان آن زمان بودند که وزرای دقیانوس(پادشاهی از فارس که در کشور روم در شهری به نام افسوس حکومت می نمود و قصری مجلل داشت) به حساب می آمدند و همیشه سه نفر از آنها در سمت راست دقیانوس ( به نام های تلمیخا – مکسلینا – محسمینا )و سه نفر دیگر در سمت چپ دقیانوس (به نام های مرطوس – کینظوس – ساربیوس) به عنوان مشاورهای مخصوص پادشاه قرار می گرفتند.  ( جامع الجوامع، کنزالدقائق وبحرالغرائب،….)


منظور اصحاب کهف از “طعام أزکی” چیست؟

لغت نامه: در زبان عربی زکی به چیزی میگویند که از هر لحاظ پاک و طاهر باشد (چه از لحاظ باطنی و چه از لحاظ ظاهر و……) یا یعنی چیزی که به نمو و رشد رسیده باشد. 

در اکثر آیات دو قید با هم ذکر شده :

یا أَیهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالًا طَیبا وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِین (سوره بقره ، آیه ۱۶۸)

وَ کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالًا طَیبا وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُون (سوره مائده، آیه ۸۸)

فَکُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالاً طَیباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیم ‏(سوره انفال،آیه۶۹)

فکُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالًا طَیباً وَ اشْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ إِیاهُ تَعْبُدُون (سوره نحل آیه ۱۱۴)


حلال بودن اطعمه و اشربه :

حلال :

  • هر چیزی که در اسلام ممنوعیت از آن برداشته شده باشد.
  • (قاموس القرآن جلد ۲ صفحه ۱۶۷….)

طیب :

  • در لغت به معنای طبع پسندی است و راغب می گوید:
  • اصل طیب آن است که حواس و نفس از آن لذت ببرد و مقابل آن خبیث می باشد.
  • (ما خلی عن الاذی فی النفس و البدن)
  • طیب در قرآن ۲۲ مرتبه در مورد تغذیه آمده است.

آیات مربوط :

  • سوره بقره آیات ۵۷/ ۱۶۸ / ۱۷۲
  • ۲۶۷سوره نساء آیه ۱۶۰
  • سوره مائده آیات ۴ /۵ /۸۷ /۸۸
  • سوره اعراف آیات ۳۲ /۱۵۷ 
  • ۱۶۰سوره انفال آیات ۲۶/ ۶۹
  • سوره یونس آیه ۹۳
  • سوره نحل آیات ۷۲/۱۱۴
  • سوره اسراء آیه ۷۰
  • سوره طه آیه ۸۱
  • سوره مومنون آیه ۵۱
  • سوره غافر آیه ۶۴
  • سوره جاثیه آیه ۱۶

سوره مبارکه بقره آیه ۱۷۲ :

  • یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طَیباتِ ما رَزَقْناکُم .
  • به این صورت معنی می شود:
    « ای کسانی که ایمان آورده اید از آنچه که به شما روزی داده ایم، آن چیزهایی را که مورد پسند طبعتان(مزاجتان) است بخورید.»


زمان تغذیه 

صبح وشب مصرف غذا در دو وعده.

شکوت إلى أبی عبد الله (علیه السلام) الأوجاع و التخم؟
فقال: تغد و تعش، و لا تأکل بینهما شیئا، فإن فیه فساد البدن، أما سمعت الله تعالى یقول: وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیها بُکْرَهً وَ عَشِیا

شخصى به امام صادق علیه السلام از درد معده‏اش شکایت کرد.
حضرت به او فرمودند: دو نوبت غذا بخور، صبح و غروب، و بین آن دو غذا نخور که موجب فساد بدن میشود. آن گاه این آیه را «رِزْقُهُمْ فِیها بُکْرَهً وَ عَشِیا» تلاوت کردند.
(تفسیر نور، جلد ۷، ص۲۹۱/ تفسیر نورالثقلین ج۳، ص۳۵۱/ البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۷۲۵/ کنزالدقائق و بحرالغرائب، ج۸، ص۲۵۱)

تحریم خبائث

10

11

امام صادق علیه السلام فرمود :

  • «اما المیته فانه لم ینل منها احد الا ضعف بدنه، و ذهبت قوته، و انقطع نسله و لا یموت آکل المیته الا فجاه»
  • «به کسی از گوشت مردار نمی‌رسد، مگر آنکه بدنش ضعیف و نسلش قطع می‌شود و خورنده گوشت خوک به طور ناگهانی می‌میرد.»

این مفاسد ممکن است به خاطر آن باشد که دستگاه گوارش نمى‏تواند از مردار خون سالم و زنده بسازد، افزون بر آن، مردار کانونى است از انواع میکرب‌ها، اسلام علاوه بر اینکه خوردن گوشت مردار را تحریم کرده، آن را نجس هم دانسته تا مسلمانان کاملا از آن دورى کنند.

 

  • شیخ صدوق، الامالی، ص۶۶۶، و علل الشرایع، ج۲، ص۴۸۴.
  • ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه،‌ ج۱، ص۵۸۵.

 تحریم خون

امام صادق علیه السلام در این باره فرمود:

«خداوند خون را حرام کرد، زیرا (تغذیه از خون)سبب فساد بدن‌ها و موجب پیدا شدن آب زرد و بوى متعفّن دهان و بد بو شدن شخص و بد خلق شدن وى و سخت دل شدن و کم مهر گردیدن نسبت به دیگران میگردد حتى کار به جایى مى‏رسد که فرزند به واسطه تغذیه از آن پدر و دوست و همسرش را به قتل میرساند.»

  • شیخ صدوق ،علل الشرایع، ج۲ ، ص۴۸۴
  • شیخ حر عاملی ، وسائل الشیعه ،‌ ج۲۴، ص۱۰۰
  • مفضل بن عمر، فروع کافی ج۶ ، بحارالانوارج۶۲
  • فخررازی.مفاتیح الغیب
  • لاویان.تثنیه
  • اشعیا۶۶:۱۷ پطرس دوم

چهارآیه قرآن اشاره به تحریم گوشت خوک

12
سوره های مبارکه :

  • بقره   ۱۷۳
  • مائده   ۳
  • نحل  ۱۱۵
  • انعام  ۱۴۵


بیماریهای ناشی ازکثیف بودن خوک

دسته اول : اسهال خونی، اسهال آمیبی، بیماری بادسرخ و یرقان عفونی

  • اسهال خونی عامل ایجاد آن : Balantidium coli
  • اسهال آمیبی عامل : Entamoeba histolyca
  • باد سرخ

13

دسته دوم : بیماریهایی که که یکی ازعلل آن مصرف گوشت خوک است .

  • تصلب شرایین
  • دردمفصلی
  • مسمومیت

دسته سوم : بیماریهایی که فقط ناشی ازمصرف گوشت خوک است .

  • کرم کدوی خوکی یا تنیا سولیوم (ازطریق مصرف گوشتی که کاملا پخته نشده باشد ایجاد میشود.)
  • کرم حلزونی با تریشین

14

15

اصول تغذیه درقرآن

۱.ضرورت دقت همه جانبه در تغذیه و انتخاب آگاهانه غذا

  • (اشاره به آیه ۲۴ سوره عبس)

ضرورت دقت همه جانبه در تغذیه یعنی آدمی باید در غذای خویش (اعم از غذای جسم و غذای روح،) به دقت بنگرد. به دقت نگریستن یعنی توجه به نوع غذا، ترکیب آن، میزان تناسب آن با نیاز بدن و اطمینان ازسلامت آن و این که رعایت حلال و حرام الهی تا چه حد در آن شده است و نیزرعایت حقوق شرعی و اجتماعی و مسائل فرهنگی و غیر آن.

۲.انتخاب آگاهانه غذا یعنی باید بنگرد که کدام غذا پاکیزه تر است؟

  • (اشاره به آیه ۱۹ سوره کهف)

۳.اجتناب از غذاهای پلید، آلوده و تحریم شده

  • (آیه ۱۵۷ سوره اعراف/ و یحرم علیهم الخبائث)

۴.بهره گیری از غذاهای پاکیزه ، سازگار و حلال

  • (اشاره به آیه ۱۵۷ سوره اعراف و آیات ۱۶۸ و ۱۷۳ سوره بقره، ۱۶ سوره اعراف، ۸۱ سوره طه، ۴،۸۷ و ۸۸ سوره مائده، ۱۳۲ اعراف)

 ۵.رعایت اعتدال و میانه روی در تغذیه و پرهیز از افراط و تفریط

  • (آیه ۳۱ سوره اعراف)

۶. مصرف میوه قبل از خوردن غذا 

  • (سوره طور، آیات ۲۰ و ۲۱)
  • وَ أَمْدَدْنَاهُم بِفَاکِهَهٍ وَ لَحْمٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ
  • و همواره از انواع میوه‌ها و گوشتها، از هر نوع که بخواهند، دراختیارشان میگذاریم.

558

 

 

منابع :

اول میوه بعد گوشت(آیات پزشکی قرآن۱)

تغذیه در قرآن

 

درباره faez

دوباره امتحان کنید

75sha

سرعت متفاوت ستارگان در حدیث امام صادق (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع مقاله:  سرعت متفاوت ستارگان در حدیث امام صادق (ع)   …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

به کانال باور باران بپیوندید


کلیک کنید