خانه / اعجاز علمی قرآن / مراحل آفرینش انسان
8

مراحل آفرینش انسان

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع کنفرانس:مراحل آفرینش انسان

بخش انتشار کنفرانس:اعجاز علمی قرآن

استاد ارائه دهنده : خانم معافی


 

ترجمه فولادوند آن گاه نطفه را به صورت علقه درآوردیم. پس آن علقه را [به صورت‏] مضغه گردانیدیم، و آن گاه مضغه را استخوانهایى ساختیم،بعد استخوانها را با گوشتى پوشانیدیم، آن گاه [جنین را در] آفرینشى دیگر پدید آوردیم. آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است.ترجمه مجتبوی

آنگاه نطفه را خون بسته‏اى ساختیم و آن خون بسته را پاره گوشتى کردیم و آن پاره گوشت را استخوانها گردانیدیم،و بر آن استخوانها گوشت پوشاندیم سپس او را به آفرینشى دیگر باز آفریدیم.پس بزرگ و بزرگوار است خداى یکتا که نیکوترین آفرینندگان است.ترجمه مشکینی

آن گاه نطفه را علقه (به شکل خون بسته) کردیم، سپس علقه را (به صورت) مضغه (نظیر گوشت جویده شده) ساختیم، آن گاه مضغه را (تبدیل به) استخوان‏ها (ى نرم) نمودیم، پس بر استخوان‏ها (لباس) گوشت پوشاندیم، سپس آن را (که جسمى نموکننده بود به واسطه دمیدن روح حیوانى به صورت) خلقى دیگر (و جاندارى زنده و صالح براى عقل و علم) ایجاد کردیم، پس آفرین بر خدا و پرخیر و برکت است او که نیکوترین آفرینندگان است ترجمه بهرام پور

آن‏گاه نطفه را لخته خونى کردیم، و لخته خون را به پاره گوشتى مبدل نمودیم پس آن را استخوان‏ها کردیم، آن‏گاه به استخوان‏ها گوشتى پوشاندیم، سپس آن را آفرینشى دیگر دادیم [و در آن روح دمیدیم‏]. پس پرخیر و پاینده است خدایى که بهترین آفرینندگان است

 

ارسطو..

اولین دانشمندی که به مطالعات علمی جنین شناسی پرداخت مارچلو مالپیگی(۱۶۹۴-۱۶۲۸)

درسال ۱۶۷۵ میلادی عقیده داشت که جنین به شکل کوچکی در داخل تخمک است رابرت هوگ ,

فیزیکدان انگلیسی در سال ۱۶۵۵ اولین میکروسکوپ راساخت

درسال ۱۶۷۴ هوک :مشاهده اسپرم (Leeuwenhok)

ولف_اسپالانزانی: ثابت کردند که جنین از نطفه زن ومرد بطور یکسان تشکیل میشود

 

 

اسپرم در محل لوله شیپوری(فالوپ)

*اینک طی مراحل خلقت در قرآن:

مفردات راغب چاپ بیروت صفحه۳۴۳ :

العلق یعنی تشبث به چیزی، گفته میشود ” علق الصید فی الحباله ” یعنی صید به دام افتاد وگرفتار شد

یا اینکه ” اعلق الصاید” یعنی صیاد به دام افکند

وهمچنین معلق (به کسر میم وسکون عین وفتح لام) و معلاق یعنی آویزه یعنی چیزی که به ان اویزان میکند

وگفته می شود” علق دم فلان بزید یعنی خونش برگردند زید است “

وعلق به فتح اول ودوم یعنی لخته خون (جامد) مانند آیه قرآن خلق الا نسان من علق

مفردات راغب :

مشج قال تعالی (امشاج نبتلیه) اخلاط من الدم یعنی مخلوط ومزیجی از خون

واین عبارت است از آنچه خداوند متعال در نطفه از قوای مختلفه قرارداده که در آیه ولقد خلقنا الانسان من سلاله……. خلقا آخر

اشاره به سلول جنسی مرد از کلمه نطفه دریافت میشود :

 

اشاره به نطفه زن ومرد باتوجه به کلمه امشاج : 

*marula

* کتاب مجمع البحرین ازفقیه حدیث شناس فخرالدین طریحی (متوفی۱۰۸۵هجری قمری)

العلقه القطعه الجامده من الدم بعد ان کانت منیا

علقه قطعه خون جامداست که قبلا منی بوده است

پس : علقه نامیدن نطفه ای که به دیواره رحم میچسبد واز آن تغذیه میکند معنای لغوی این کلمه است ومطابق یافته های علمی است.

 

*تصویر پرفسورکیت مور:

 

دومین مرحله رشد وتکامل جنین از دیدگاه قرآن ,علقه است ودر ۵ جای قرآن آمده

سوره مبارکه علق آیه۲

 سوره مبارکه غافر آیه ۶۷

سوره مبارکه قیامت آیه ۳۸

سوره مبارکه مومنون آیه ۱۴

سوره مبارکه حج آیه ۵

*مرحله مضغه :

مضغه مشتق از مضغ (= جویدن) و به معنای: “پاره گوشت”، “مقداری از گوشت به قدر یک بار جویدن”و

“لقمه جویده از گوشت و غیر آن” است.

در ترجمه‏ های فارسی قرآن “مضغه” چنین ترجمه شده است:

“چیزی شبیه گوشت جویده شده” (مکارم شیرازی)، “مضغه” (فولادوند)، “گوشت جویده شده” (معزی)،

“پاره گوشت” (الهی قمشه‏ای)، “به صورت یک قطعه گوشت جویده” (بهبودی)، “پاره گوشتی” (آیتی)

در تفاسیر نیز آمده است: “(ثم من مضغه) وآن پاره گوشت کوچکی است بقدری که جویده شود و تحوّل یافته علقه می‏باشد”

“فخلقنا العلقه مضغه) یعنی آن را به پاره گوشتی تبدیل کردیم.” برخی نیز مضغه را به خون غلیظ تفسیر نموده‏اند:

“واز علقه به مضغه، وآن پاره‏ای از خون غلیظ است که نام و شکل ویژه‏ای ندارد…”

“واز علقه به مضغه، آنگاه که آن نطفه آویزنده بزرگ شود و به لخته‏ای از خون غلیظ مختلط تبدیل گردد.”

به نظر می‏رسد تفسیر مضغه به خون غلیظ نه از نظر لغوی درست است و نه از دیدگاه علمی.

لیکن آنچه در ترجمه بهبودی ومکارم آمده است با ره‏آوردهای علمی و یافتی مشاهدات ابتدایی بدون استفاده

از ابزارهای علمی مطابقت دارد 

 

 

 

*مرحله چهارم:

شکل انسانی….دراین مرحله

 

مرحله پنجم….لحم :

ماهیچه مخطط           

ماهیچه صاف در احشا داخلی

ماهیچه قلب

*لایه اکتودرم:خارجی

لایه مزودرم:میانی

لایه آندودرم:داخلی

*شیخ طبرسی:

دراین مرحله به جنینی که حیات نباتی داشته,حیات حیوانی داده میشود

ترجمه مجمع البیان ج۱۷ ص۳۶

*علامه طباطبایی:

:خلقت روح,نوعی خلقت دفعی ویا انشا است

تفسیر المیزان ,ج۱۵ص۲۱ پایان

 

درباره faez

دوباره امتحان کنید

663sh

اشاره قرآن به ساختارهای مهم داخل گوش

  اعجاز علمی قرآن: سوره طور آیه ۳۸: أَمْ لَهُمْ سُلَّمٌ یَسْتَمِعُونَ فِیهِ فَلْیَأْتِ مُسْتَمِعُهُمْ …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

به کانال باور باران بپیوندید


کلیک کنید