خانه / ادیان و باورها / مقایسه هنر ایرانی در دوره زرتشت و اسلام
1

مقایسه هنر ایرانی در دوره زرتشت و اسلام

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : هنر ایرانی در آیین زرتشت و اسلام

بخش مجری کنفرانس : پژوهش های تاریخی

استاد ارائه دهنده: جناب آقای رستمی

3

4.a

5.a

منبع :

  • ماریا بروسیوس، ایران باستان،ترجمه ع.عبدی، نشرماهی،تهران،۱۳۹۲،ص۱۰۶
  • سرپرسی سایکس،تاریخ ایران،ترجمه: سید محمد تقی فخر داعی گیلانی ، تهران ، انتشارات افسون،۱۳۸۰.ج۱،ص۲۳۸


اسناد حکایت شاپور و هنرمند:

6

9

10

11

  • ابن الفقیه الهمدانی،البلدان،ترجمه مختصر، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران۱۳۴۹،ص۸۱-۸۰
  • ابن الفقیه الهمدانی ،البلدان،ناشر: عالم الکتب بیروت۱۴۱۶ه ق، ص۵۲۱-۵۲۰
  • یاقوت حموی بغدادی، معجم البلدان، ناشر: دار صادر بیروت ۱۹۹۵،ج ۵ ص۱۹۹-۲۰۱

12

13

از کتاب بٌندَهِشن

اهریمن، بنا بر باور زرتشتیگری،خالق مار و لاک پشت و مورچه و…

14

سند :
فرنبغ دادگی،بندهشن،ترجمه مهرداد بهار، تهران: انتشارات توس،۱۳۷۸،ص۵۲

بهرام فره وشی،جهان فروری، تهران: انتشارات فروهر ،۱۳۸۸،ص۳۱
و بندهای متعدد از اوستا

15

فریدون فضیلت ،کتاب سوم دینکرد ، دفتریکم، تهران: انتشارات فرهنگ دهخدا۱۳۸۱،ص۱۷۰

استاد زرینکوب

17

18

19.a

«در همان هنگام که اهریمن نفاق و شقاق کشور ساسانیان را به ورطه ی مرگ و نیستی می کشانید، سروش خدایی بیابان نوردان عرب را از جاده کفر و نفاق به راه هدایت و نجات می خواند».
منبع : عبدالحسین زرینکوب ، دو قرن سکوت ، تهران : انتشارات سخن،۱۳۸۱.ص۵۹

پروفسور احسان یار شاطر

20

21

«شکست نظامی ساسانیان ،هرچند دین زرتشتی را به زوال بردف اما برای ایرانیان (مردم ایران) آزادی به ارمغان آورد، تا دیگر تحت سلطه ظالمانه اجتماعی و مذهبی اواخر دوران ساسانی نباشند.این مسأله نیروی خلاقه آن ها را برانگیخت.

روشنفکران نخبه ایرانی خودشان را وقف اسلام و زبان عربی کردند و به شکل گرفتن و گسترش تمدن جهانی اسلام کمک نمودند.با وجود اینکه هیچ عنصری به مانند مذهب در جهان اسلام در متّحد نمودن مسلمانان موثر نبود، ولی مبالغه آمیز نیست اگر گفته شود ایرانیان سلسله جنبان

توسعه تمدن اسلامی بودند».

The Persian presence in the Islamic world p.90(chapter 1.by Ehsan yarshater).editted by Richard G.hovannisian and Georges sabagh

در باب هنر

22

استاد زرینکوب

دکتر عبدالحسین زرینکوب، در کتاب کارنامه اسلام:

23.a

«که گفت که در اسلام دین را با هنر سازگاری نیست؟ بر عکس ،این هر دو با یکدیگر ملاقات می کنند و آن هم در مسجد .خدای اسلام – الله تعالی- نه فقط رحیم و حکیم است، بلکه جمیل هم هست.»
عبدالحسین زرینکوب،کارنامه اسلام،تهران: انتشارات امیر کبیر،۱۳۹۱: ص۱۴۴ به بعد

یک نظر به بعضی مساجد کهن نشان می دهد که این بناهای با شکوه والا که به پیشاه خداوند اهداء شده اند، صرف نظر از قدس و نزهت معنوی که دارند از لحاظ یک مورخ نیز درخور آنند که گالری های هنر اسلامی تلقی شوند.

24

28

29

30

32

31

33

34

در باب موسیقی

دیدگاه استاد زرینکوب:

جنبه نظری موسیقی مخصوصا نزد کندی،فارابی، اخوان الصفا ،و ابن سینا مورد توجه شد که درین باب میراث علمی یونان را کمال و غنائ سرشار بخشیدند.
مدخل فارابی در موسیقی معروفترین تصنیفات قرون وسطی در موسیقی نظری است و اگر از تمام کتابهای موسیقی یونانی که باقی مانده است برتر نباشد فروتر نیست غیر از فارابی کسانی امثال ابن هیثم و عبدالمؤمن ارموی نیز در موسیقی نظری مطالعات مهم کرده اند.
اما جالب است که آثار فارابی در این باب در نزد علماء موسیقی اروپا ، اواسط قرن هفدهم میلادی هنوز مورد رجوع بود، در ایجاد بعضی آلات موسیقی و در استعمال علائم برای ضبط ، تقدم موسیقیدانان اسلامی قابل ملاحظه است و هنوز در زبانهای اروپائی بعضی الفاظ هست که حاکی است از اخذ و اقتباس از موسیقی.

عهد اسلامی

36

درباره faez

دوباره امتحان کنید

198241116153200145253272202787194204241111224

فتوای مراجع عظام در مورد قمه زنی

    سوال: قمه زدن چه حکمی دارد ؟ آیت الله خامنه ای(دام ظلّه): آیا …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

به کانال باور باران بپیوندید


کلیک کنید