خانه / ادیان و باورها / بررسی ازدواج پیامبر اسلام (ص)با صفیه

بررسی ازدواج پیامبر اسلام (ص)با صفیه

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : بررسی ازدواج پیامبر اسلام (ص) با صفیه 

 تهیه کننده :جناب آقای پورعلی

متاسفانه یکی از شبکه های معاند و اسلام ستیز تهمتی به پیامبر مکرم اسلام (ص) زده  و طی گفته ای ادعا کرده است که:

  • پیامبرص اسلام ابتدا با فردی به اسم صفیه ازدواج کرده است
  • سپس دستور به قتل شوهر صفیه داده (است) 
  • و در همان شب نیز با صفیه همبستر شده است

که این ادعاها کذب محض است!

photo_2016-10-13_10-50-27

عزیزان لطفا به نکاتی که عرض میکنیم دقت بفرمائید و در اخر به منابع هم می پردازیم :

صفیه بنت حیی بن اخطب 

صفیه دختر ریس قبیله “بنی نضیر” بود پدر و شوهر از یهودیان و دشمنان سرسخت اسلام بودند که در جنگ خیر کشته شدند.(۱) در جریان فتح قلعه قموص که یکی از قلاع هفتگانه خیبر بود زنانی از جمله صفیه، به اسارت در آمدند.

0001 0002

پیامبر صفیه را به پذیرش اسلام دعوت کرد، او پذیرفت. و پیامبر او را آزاد کرده. و از او خواستگاری کرد و او مشتاقانه در خواست پیامبر را پذیرفت.(۲)

0003

صفیه آرزوی ازدواج با پیامبر را داشت. چنانچه خود می گوید :
پیامبر در صورتم کبودی دید از من پرسید این چیست؟
گفتم اى رسول خدا! در خواب چنان دیدم که ماه از سوى آسمان یثرب آمد و در دامن من قرار گرفت، این موضوع را به شوهرم کنانه گفتم ، او گفت: گویا دوست دارى که همسر این پادشاهى شوى که از مدینه می‌آید؟
و چنان بر چهره‌ام زد که از اثر آن گرفتار عادت ماهیانه شدم.

پیامبر(ص) تا صفیه پاک شد همچنان در خیبر ماند و بدون این‌که با او زفاف کند از خیبر بیرون آمد.(۳)

0001 0002

یکی ازنتایج این ازدواج خویشاوندی با قبیله “بنی نضیر” بود در رسوم آن زمان خویشاوندی با قبیله ای موجب جلب محبت قبیله میشد پیامبر با ازدواج با دختر ریس قبیله “بنی نضیر” موجب نزدیک شدن دلهای آنها به اسلام شد.

محبت صفیه به پیامبر در تاریخ: صفیه، در بیماری وفات رسول خدا به ایشان گفت: «ای رسول خدا به خدا سوگند دوست می دارم بیماری تو بر جان من وارد شود و تو سالم شوی»(۴)

0001 0002

پس نتیجه میگیریم :

۱) پیامبر (ص) صفیه را مجبور به ترک آئینش نکرد
۲) صفیه با میل قلبی خودش اسلام را برگزید و با پیامبر ص ازدواج کرد!

لطفا به این گفته واقدی در کتاب مغازی توجه بفرمائید :

«ایشان در بازگشت از خیبر، و پیش از ازدواج، به صفیه فرمودند:
اگر بخواهی به دین خودت باشی، تو را مجبور به ترک آن نمی‌کنم، ولی اگر خدا و رسول او را برگزینی، تو را به همسری برگزینم.»

صفیه گفت:
«حتماً خدا و پیامبر او را بر می‌گزینم (۵)»

photo_2016-10-16_08-55-31

۳) در اسلام ازدواج با زن شوهر دار ممنوع است، اما یک قاعده هست که می توان با زنان اسیر شده در میدان جنگ، آن هم تحت شرایطی ازدواج کرد!

منظور کفار حربی هستند که به جنگ مسلمین امده اند تا مسلمین را بکشند و به ناموس و اموال مسلیمن تجاوز کنند و در میدان جنگ اسیر شده اند، و ازدواج با این چنین زنانی که در میدان جنگ اسیر شده باشند نیز تابع شرایطی است.
به عنوان مثال بعد از برائت و طاهر بودن رحمش از شوهر اولش حلال فرموده است، با تاکید بر این نکته که بین آن زن و شوهر کافرش اختلاف مکان باشد و اگر آن زن و شوهر هر دو با هم اسیر شوند براى غیر شوهرش حلال نخواهد بود و امکان ازدواج با اون نیست! از دیگر شرایط نیز این است که عده هم نیز باید نگه دارند و… . (۶)

با توجه به این نکات که عرض کردیم، اگر به عکس نوشته مورد ادعا دقت کنید، مدعی شده اند نبی مکرم ص :

  • صفیه و شوهرش را اسیر کرده
    با صفیه ازدواج کرده
    و دستور داده است شوهرش را بکشند!!!
    سپس همان شب با صفیه همبستر شده است!

 این که از کوروش کبیر فرد مقدسی بسازند و بخواهند این فرد را در مقابل پیامبر ص و ائمه معصوم علیهم السلام قرار بدهند از ترفند های دین ستیزی هست.

خب این ها از کوروش نامه گزنفون آوردند، پس ما نیز از همین کتابی که خودشان بدان استناد کردند مطالبی می آوریم تا دروغ گویان رسوا شوند.

البته کوروش نامه گزنفون یک کتابی است که با پند و افسانه مطالب را بیان می کند ! اما چون برخی جاها کوروش رو تقدیر کرده است دین ستیزان حلوا حلوایش می کنند!

اما ببینید در همین کوروش نامه گزنفون چه چیزها که در مورد کوروش نیامده است:

  • تقدیم کردن دختران به کوروش جهت همخوابگی
  •  تقسیم زنان به همراه غنائم جنگی غارت هایش
  • تقدیم کردن زنان به همدستانش!
  • کوروش همسر مردان دیگرا را به تملک خویش در می آورد
  • زنان دیگران از این که به تملک کوروش در آمده اند ناله و شیوه می کنند و نگهبان در این ناله ها فقط اندام زنان را دیده و به کوروش می گوید بهتر از این اندام گیر نمی اوری!!!

این هم متن کوروش نامه گزنفون !!! این همان کتابیست که دین ستیزان به آن استناد کردند :

کورش پس از آنکه دختر زیبایی را که مادها همراه با خیمه و خوابگاه به او تقدیم کرده بودند، به حضور پذیرفت، به سراغ تقسیم زنان اسیر و غنائم جنگی ناشی از غارت ماد و سرزمین‌های غربی ایران رفت. 

او یکی از زنان «تحت تملک» خود را که نوازنده‌ای خوش ‌الحان بود، به یکی از همدستان خود بخشید تا ” اقامتگاه جنگی‌اش دلکش‌تر و روح‌پرورتر از خانه‌اش شود”

یکی دیگر از زنان تحت تملک کورش، همسر مردی به نام آبراداتاس بود. آبراداتاس به عنوان سفیر به “باختر/ باکتریا” گسیل شد و زنش برای کورش تصرف گردید.

محافظی که کورش مأمور مراقبت از این زن و دیگر زنان اسیر کرده بود، به او می‌گوید: «هیچ غصه مخور که ما تو را به خدمت کسی می‌بریم که حکمفرمای همه ماست و نامش کورش است».

زن با شنیدن این جمله شروع به شیون و ناله و زاری می‌کند و بر سر خویش می‌کوبد. زنان اسیر دیگر نیز با او در مویه و شیون همراهی می‌کنند و ناله و تضرع سر می‌دهند.

تأثیر این ناله و استغاثه‌ها فقط همین بود که محافظ زنان برای کورش خبر ببرد که:
«در حین تضرع و بر سر کوفتن زن آبراداتاس، گردن و بازوی بلورینش بیرون افتاد و چون قطعه‌ای جواهر بدرخشید. به تو اطمینان می‌دهم که در سراسر آسیا اندامی به این رعنایی و ملاحت نخواهی یافت” (۷)

2%da%a9%d9%88%d8%b1%d8%b4-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87 002 003

‌البته ما از کتب علمی دیگر ثابت می کنیم که کوروش با به اسارت گرفتن آمیتیس (دختر آخرین پادشاه ماد) و تهدید مبنی بر شکنجه او و فرزندانش، شاه را وادار به تسلیم کرد و سپس با کشتن شوهر آمیتیس، او را به زور و تهدید به همسری خود در آورد. در نهایت نیز شاه نگون‌بخت و شکست خورده در بیابانی دورافتاده رها شد تا از گرسنگی و تشنگی جان بسپارد.(۸)

photo_2016-10-13_08-11-18

منابع و مستندات :

(۱) استیعاب، ج۴، ص۱۸۷۱
(۲) استیعاب، ج۴، ص۱۸۷۲
(۳) (الطبقات الکبری، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، ج ۸، ص ۱۲۴) (کتاب زنان پیامبر دکتر بنت الشاطی ص ۲۱۴)
(۴) طبقات الکبری، ج۲، ص۲۳۹، ج۸، ص۱۰۱
(۵) واقدی،المغازی،ص۵۳۹
منابع دیگر: ابن سعد کاتب واقدی، محمد بن سعد‏، الطبقات الکبری‏، تحقیق: عطا، محمد عبد القادر، دار الکتب العلمیه، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۰ق، ج ۸، ص ۹۵ – ۹۶.
(۶) http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa5298
(۷)گزنفون، کوروش‌نامه، ترجمه رضا مشایخی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ ششم، ۱۳۸۶، صفحه ۱۲۳ تا ۱۲۸.
(۸)حسن پیرنیا(مشیرالدوله)تاریخ ایران باستان،انتشارات نگاه،تهران،۱۳۹۱،ص۲۱۶

درباره faez

دوباره امتحان کنید

198241116153200145253272202787194204241111224

فتوای مراجع عظام در مورد قمه زنی

    سوال: قمه زدن چه حکمی دارد ؟ آیت الله خامنه ای(دام ظلّه): آیا …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

به کانال باور باران بپیوندید


کلیک کنید